Cadangan
penambahbaikan:
Tiada.
Syarat
Meningkatkan pemahaman tentang pelaksanaanOutcome BasedEducation (OBE) di PPT
dengan mengadakan program kesedaranmengenai pelaksanaan OBE.
Memastikan semua LO diambil kira dalam kursus program.
REKA
BENTUK KURIKULUM DAN PENYAMPAIAN
Kekuatan:
2.1.1
Fakulti, Institut dan Pusat adalah bertanggungjawab dalam semua hal
berkaitan
reka bentuk dan penyampaian kurikulum. Lembaga Fakulti diberikuasa untuk
meluluskan sebarang keputusan berkaitan akademik danmenyerahkan kepada Senat
untuk kelulusan sebelum ianya dilaksanakandi jabatan atau fakulti. Semua
proses, langkah dan mekanismepembangunan kurikulum akan diuruskan oleh ahli
jawatankuasa yangterdiri daripada pakar-pakar dalam bidang yang berkaitan di
fakulti dandibantu oleh pegawai-pegawai pentadbiran fakulti. PPT telah
merancanguntuk menyediakan sumber yang mencukupi pada semua peringkatsupaya
program ini dapat dijalankan secara profesional dan efektif.
2.1.2
Program yang ditawarkan ini telah mengambil kira lapan (8) domain
Kerangka
Kelayakan Malaysia (Malaysian Qualifications Framework, MQF)yang didedahkan
kepada pelajar melalui modul-modul, kursus-kursus,projek dan tugasan.PPT
mendapatkan nasihat dan pandangan pakar darikalangan ahli akademik dan
industri. Kurikulum program ini akan disemakoleh Fakulti Kejuruteraan dan ahli
jawatankuasa akademik PPT secaraberkala berdasarkan maklum balas dari staf
akademik dan pelajar untukpenambahbaikan dan memantapkan lagi kurikulum.
Kurikulum program inijuga dibentangkan kepada profesor pelawat PPT dan
pemeriksa luarsecara berkala untuk mendapatkan komen, cadangan atau maklum
balas.Nama ahli-ahli pakar akademik dan industri ada disertakan.
2.1.3
Hasil pembelajaran akan dinilai ke atas pelajar dengan mengadakan
peperiksaan
akhir, kerja kursus, kuiz, kerja rumah, ujian, projek
kumpulan/individu
dan tugasan kumpulan/individu.
2.1.4
Jumlah kredit untuk bergraduat ialah 60 kredit. Pelajar dikehendaki
mengambil
17 kursus yang mana termasuk kursus major, minor, kursus
wajib
PPT dan Mata Pelajaran Wajib (MPW) MQA. Mapping LO untuk
setiap
kursus ada disertakan. Peratusan klasifikasi kursus seperti asas
major,
minor dan kursus wajib serta MPW ada ditunjukkan dalam perkara2.3.1 di dalam
dokumen MQA-01.
SULIT
2
SULIT MQA/PA
0628
2.1.5
Tempoh program adalah selama dua (2) semester panjang dan satu (1)
semester
pendek untuk pelajar sepenuh masa (1 tahun) dan empat (4)
semester
panjang dan dua (2) semester pendek untuk pelajar separuh
masa
(2 tahun).
2.1.6
Bahasa pengantar ialah Bahasa Inggeris. Kaedah pengajaran yang
digunakan
ialah secara kuliah, tutorial dan latihan amali.
Kelayakan
kemasukan:
a.
Lulus peperiksaan Shahadah Thanawiyyah Ammah (wajib selepas tamat
12
tahun sekolah rendah dan menengah) dengan 3 kredit, termasuk
Matematik;
atau
b.
Lima (5) kredit termasuk Matematik dan Fizik dalam Sijil Pelajaran
Malaysia;
atau
c.
Lima (5) kredit termasuk Matematik dan Fizik dalam General Certificate of
Education
Ordinary Level (GCE) ‘O’ Level Examination (UK Education
System);
atau
d.
Lima (5) kredit dalam Sijil Pelajaran Malaysia dengan kredit dalam
Matematik,
Matematik Tambahan, Sains, English, Bahasa Malayu atau
Bahasa
Arab atau kelayakan setara;
e.
Lain-lain sijil atau kelayakan yang diiktiraf
oleh Lembaga Akademik
Universiti
sebagai setara dengan kelayakan di atas.
Kelayakan
Bahasa:
Pelajar
yang bahasa ibunda selain daripada Bahasa Inggeris perlu
memperolehi
skor berikut:
a.
550 TOEFL; atau
b.
6.0 band IELTS.
c.
Jika pelajar tidak memperolehi keputusan seperti di atas, pelajar perlu lulu
English
Placement Test (MEPT) MEDIU dengan memperolehi mata
minimum
6.0.
2.2
Perkara yang perlu diberi perhatian:
2.2.1
Syarat kelayakan kemasukan di atas iaitu (b) dan (d) adalah daripada Sijil
Pelajaran
Malaysia tetapi tidak sama.
2.2.2
Terdapat kursus-kursus yang mapping dalam perkara 1.2.2 tidak sama
dalam
maklumat setiap kursus dalam perkara 2.3.3.
2.2.3
Maklumat dalam 1.2.2 menunjukkan tiada satu kursus yang mempunyai
LO
berkenaan ethics dan scientific method. (Rujuk maklumat di muka surat
7).
2.2.4
Terdapat bahan rujukan utama dan tambahan yang sudah melebihi lima
(5)
tahun.
SULIT 3
SULIT MQA/PA
0628
2.2.5
Kursus yang ditawarkan hanya memberi penekanan kepada kursus Fizik
dan
Matematik yang mana sesuai untuk Kejuruteraan Elektrik, Awam atau
Mekanikal.
Tiada kursus yang berkaitan dengan Biologi dan Pertanian
ditawarkan
yang sesuai untuk pelajar ikuti jika berminat untuk mengambil
Kejuruteraan
Biologi, Pertanian atau Proses Makanan. Oleh yang demikian
adalah
lebih baik jika PPT dapat menawarkan kursus Kimia, Biologi dan
Pertanian
sebagai elektif supaya pelajar boleh memilih kursus tersebut
mengikut
minat mereka jika mereka ingin menyambung pelajaran ke
peringkat
Ijazah Sarjana Muda yang berkaitan.
2.2.6
Bagi program peringkat Foundation, PPT dibenarkan untuk buat tiga (3)
semester
panjang setahun. Sekiranya PPT menjalankan program dengan
2
semester panjang dan 1 semester pendek setahun, maka beban kredit
bagi
setiap semester adalah tinggi. Semester 1 sebanyak 30 kredit,
Semester
2 sebanyak 25 kredit dan Semester 3 (semester pendek)
sebanyak
5 kredit. Ianya melebihi kredit yang disyorkan oleh MQA iaitu 18
kredit
setiap semester. PPT dicadangkan untuk mengadakan tiga (3)
semester
panjang bagi mengelakkan bebanan pembelajaran yang sangat
tinggi
di setiap semester.
2.3
Cadangan penambahbaikan:
2.3.1
Mewujudkan jadual (Table) cadangan skema penawaran kursus mengikut
semester
supaya penilai dapat melihat dengan lebih jelas kursus yang
ditawarkan
serta beban kredit bagi setiap semester.
Ulasan
bagi kursus-kursus yang berkaitan di nyatakan di dalam Jadual 1 di
bawah.
SULIT
5
SULIT MQA/PA
0628
2.3.2
Menawarkan kursus Kimia, Biologi dan Pertanian sebagai Elektif agar
pelajar
dapat memilih kursus tersebut mengikut minat mereka jika merekaingin menyambung
pelajaran ke peringkat Ijazah Sarjana Muda berkaitan.
2.3.3
Menambah bilangan semester pengajian dengan mengadakan tiga (3)
semester
panjang bagi mengelakkan bebanan pembelajaran yang sangat
tinggi
di setiap semester.
2.4
Syarat:
2.4.1
Menyemak syarat kelayakan kemasukan melalui Sijil Pelajaran Malaysia
bagi
(b) dan (d) kerana mengelirukan:
- Lima (5) kredit termasuk Matematik dan
Fizik dalam Sijil Pelajaran
Malaysia;
dan
- Lima (5) kredit dalam Sijil Pelajaran
Malaysia dengan kredit dalam
Matematik,
Matematik Tambahan, Sains, English, Bahasa Malayu atau
Bahasa
Arab atau kelayakan setara;
SULIT
6
SULIT MQA/PA
0628
2.4.2
Memastikan ada pra-syarat bagi kursus yang memerlukan asas yang
kukuh
sebelum meneruskan pengambilan kursus ke tahap yang lebih
tinggi.
2.4.3
Menyediakan bahan rujukan dengan versi terkini sekurang-kurangnya lima
(5)
naskah bagi setiap judul serta menyediakan bahan bacaan lain untuk
rujukan
pelajar.
2.4.4
Mengemukakan nama staf akademik yang berkelayakan dalam bidang
yang
sesuai bagi semua kursus yang ditawarkan serta memastikan staf
akademik
mempunyai kelayakan dalam bidang berkaitan yang sesuai
dengan
kursus yang diajar.
3.PENILAIAN
PELAJAR
3.1
Kekuatan:
3.1.1
Proses pemantauan penilaian pelajaran dipantau oleh fakulti dan dikawal
oleh
Dekan, Timbalan Dekan dan Ketua Jabatan. Kaedah penilaian yang
akan
dipantau termasuklah pelan pembelajaran, penilaian berterusan,
verifikasi
pelan pengajaran dan penggunaan taksonomi, pembelajaran
berpusatkan
pelajar dan kemahiran insaniah. Penilaian kursus direka
bentuk
agar memenuhi LO kursus tersebut. Soalan peperiksaan akhir akan
dipantau
oleh pemeriksa luar secara berkala, serta diaudit secara berkala
oleh
ahli jawatankuasa. Pelajar akan dinilai secara berterusan dan
keputusannya
akan disimpan di dalam pangkalan data pelajar. Kaedah
penilaian
adalah untuk menentukan sama ada pelajar telah mencapai
matlamat
dan PO serta LO untuk setiap kursus. Kaedah penilaian adalah
tertakluk
kepada standard dan moderasi yang ditentukan oleh PPT.
3.1.2
Soalan peperiksaan akhir dan rekod akademik disimpan dalam bilik kebal
dan
hanya boleh diakses oleh personel yang dibenarkan. Hanya staf
akademik
kursus atau koordinator yang dibenarkan untuk memasukkan
markah
bagi setiap kursus. Pelajar boleh mengakses rekod akademik
mereka
secara atas talian menggunakan portal pelajar.
3.2
Perkara yang perlu diberi perhatian:
Tiada.
3.3
Cadangan penambahbaikan :
Tiada.
SULIT
7
SULIT MQA/PA
0628
3.4
Syarat:
Tiada.
4. PEMILIHAN DAN KHIDMAT SOKONGAN PELAJAR
4.1
Kekuatan:
4.1.1
Ahli jawatankuasa pemilihan pelajar yang terdiri daripada pegawai
pentadbiran
dan dekan fakulti terbabit bertanggungjawab untuk pemilihan
pelajar
untuk fakulti tersebut. Pemilihan pelajar bergantung kepada
kelayakan
kemasukan dan kekosongan bagi fakulti tersebut. Sekiranya
terdapat
pelajar yang memohon tetapi tidak memenuhi kelayakan
kemasukan
seperti yang ditetapkan, kelayakannya akan disemak dan
ditentukan
oleh ahli jawatankuasa dari Bahagian Hal-Ehwal Pelajar. Pelajar
boleh
membuat rayuan sekiranya permohonannya gagal dengan
mengemukakan
alasan dan bukti-bukti yang berkaitan. PPT menyediakan
kursus
asas untuk pelajar yang tidak memenuhi kelayakan minimum
(khasnya
bagi pelajar-pelajar yang tidak mempunyai kelayakan Bahasa
Inggeris
yang memuaskan).
4.1.2
Pelajar dibenarkan untuk bertukar dari satu program ke program lain di
PPT
dengan syarat pelajar memenuhi kelayakan minimum yang ditetapkan
oleh
program/fakulti baru yang dimohon itu. Pelajar boleh mendapat
pemindahan
kredit bagi kursus yang telah diambil dari program
sebelumnya.
Pemindahan kredit bergantung kepada kursus yang telah
diambil
dan bukannya keseluruhan program.
4.1.3
PPT menyediakan khidmat kaunseling kepada pelajar secara individu atau
kumpulan
berhubung masalah akademik, personal dan disiplin. Kaunselor
PPTmempunyai
kelulusan dan kelayakanprofesional.
JabatanPeperiksaan
dan Rekod bertanggungjawab ke atas pemeliharaan rekod
pelajar.
4.1.4
PPT belum mempunyai Alumni kerana belum ada pelajar yang tamat
pengajian.
Walau bagaimanapun PPT akan menggalakkan pelajar yang
akan
tamat pengajian untuk membentuk Alumni.
4.2
Perkara yang perlu diberi perhatian:
4.2.1
Tidak dinyatakan gred minimum kursus yang dipohon untuk pemindahan
kredit
dari satu program ke program lain.
4.2.2
Ketiadaan rangkaian alumni.
4.3
Cadangan penambahbaikan:
4.3.1
Menyatakan gred minimum kursus dan peratus pertindihan untuk tujuan
pemindahan
kredit.
SULIT
8
SULIT MQA/PA
0628
4.3.2
Mewujudkan rangkaian alumni pelajarnya pada masa hadapan untuk
membantu
pelajar dalam membuat persediaan menuju alam kerjaya
profesional.
4.4
Syarat:
Tiada.
5.STAF
AKADEMIK
5.1
Kekuatan:
5.1.1
PPT telah menetapkan polisi dan peraturan untuk pengambilan staf
akademik.
Stafakademik mesti mempunyaikelayakan sekurang-
kurangnya
satu aras lebih tinggi dari kelayakan program yang ditawarkan.
5.1.2
Terdapat lima (5) orang staf akademik yang disenaraikan dan mempunyaikelayakan
seperti berikut: dua (2) orang berkelayakan Doctor ofPhylosophy (PhD) dan tiga
(3) orang yang berkelayakan Ijazah Sarjana.Semua staf akademik bertaraf
kontrak.Staf akademik diambil darikalangan mereka yang mempunyai kelayakan yang
sesuai serta fasih danmahir dalam Bahasa Inggeris.Pada masa ini, PPT tidak
mempunyaimekanisme dan prosedur untuk pembangunan profesional dan kerjaya
stafakademik.Walau bagaimanapun, staf akademik dibenarkan untukmengambil
bahagian dalam aktiviti profesional, akademik dan lain-lain aktivit yang
berkaitan pada peringkat nasional dan antarabangsa melaluicuti berkaitan dan
bantuan kewangan.
5.2
Perkara yang perlu diberi perhatian:
5.2.1
PPT tidak mempunyai staf akademik yang berkelayakan untuk mengajar
kursus
Kimia.
5.2.2
Setakat ini, PPT belum mengagihkan beban pengajaran untuk semua
kursus
program ini. Adalah dikhuatiri siapakah staf akademik yang sesuaiuntuk
ditugaskan bagi setiap kursus.
5.3
Cadangan penambahbaikan:
Tiada.
5.4
Syarat:
5.4.1Memastikan
staf akademik mempunyai kelayakan dalam bidang berkaitanyang sesuai dengan kursus
yang diajar.
SULIT
9
SULIT MQA/PA
0628
5.4.2
Menyemak kembali beban pengajaran staf akademik agar bersesuaian
dan
tidak terlalu berat.
6.SUMBER
PENDIDIKAN
6.1
Kekuatan:
6.1.1
Terdapat beberapa bilik kuliah, makmal IT, kemudahan perpustakaan,
peralatan
komputer dan lain-lain berkenaan disenaraikan. Pelajar diberi
kemudahan
pengajaran dan pembelajaran di atas talian, akses internet
tanpa
had dan perkhidmatan makmal komputer.
6.1.2
Kemudahan pembelajaran akan sentiasa dipantau dan dikaji supaya ia
memenuhi
keperluan staf akademik, pelajar dan program yang dijalankan.
6.2
Perkara yang perlu diberi perhatian:
6.2.1
Maklumat tentang kemudahan dan peralatan yang terdapat di dewan
kuliah,
bilik tutorial dan lain-lain seperti dalam perkara 6.1.1 Table 5, tidak
disenaraikan.
6.2.2
Kemudahan dan makmal untuk kursus Chemistry (PCHM1123) dan Physic
Laboratory
(PPHY1112) tidak dinyatakan.
6.2.3
Buku-buku yang berkaitan dengan program akan dibeli selepas program
diluluskan,
justeru dikhuatiri berapakah anggaran naskah bahan rujukan
bagi
program ini.
6.3
Cadangan penambahbaikan:
6.3.1
Menyenaraikan maklumat tentang kemudahan dan peralatan yang terdapat
di
dewan kuliah dan bilik tutorial serta kemudahan dan makmal untuk
kursus
Chemistry (PCHM 1123)
dan Physic Laboratory (PPHY 1112).
6.4
Syarat:
6.4.1
Menyediakan makmal Chemistry (PCHM1123) dan Physic Laboratory
(PPHY1112)
di PPT untuk kemudahan pembelajaran dan pengajaran.
6.4.2
Menyediakan bahan rujukan dengan versi terkini sekurang-kurangnya lima
(5)
naskah bagi setiap judul serta menyediakan bahan bacaan lain untuk
program
ini.
SULIT
10
SULIT MQA/PA
0628
7.PEMANTAUAN
DAN SEMAKAN SEMULA PROGRAM
7.1
Kekuatan:
7.1.1
Program akan melalui prosespenilaian berterusan dengan cara
mendapatkan
maklum balas dari staf akademik, pelajar dan industri.
Penilai
luar yang pakar dalam bidang berkaitan akan dilantik untuk 3 tahun
bagi
menilai kurikulum, staf akademik, soalan dan jawapan peperiksaan,
infrastruktur,
kemudahan dan sistem
Penambahbaikan
akan dilakukan jika perlu.
7.2
Perkara yang perlu diberi perhatian:
Tiada.
7.3
Cadangan penambahbaikan:
Tiada.
7.4
Syarat:
Tiada.
8.KEPIMPINAN,
GOVERNAN DAN PENTADBIRAN
8.1
Kekuatan:
8.1.1
Secara keseluruhannya, PPT mempunyai struktur pentadbiran danpengurusan yang
teratur dan baik mengikut carta organisasi yangdilampirkan. Setiap unit
mempunyai ketua dan bertanggungjawab kepadakelicinan perjalanan keseluruhan
pentadbiran PPT.
8.2 Perkara
yang perlu diberi perhatian:
Tiada.
8.3
Cadangan penambahbaikan:
Tiada.
SULIT
11
SULIT MQA/PA
0628
8.4
Syarat:
Tiada.
9.PENAMBAHBAIKANKUALITIBERTERUSANDANSECARAMENYELURUH
9.1
Kekuatan:
9.1.1
Pada masa ini
BahagianPenyelidikandan
Pembangunan
bertanggungjawab
ke atas penambahbaikan kualiti berterusan melalui
Pusat
Pembangunan Akademik, Pusat Pembangunan Pentadbiran danPusat Latihan Korporat.
Maklum balas dari stakeholderakan digunakan
sebagai
asas untuk pembaikan program. Fakulti juga mengkaji persekitara dan situasi
pada masa kini yang berkaitan dengan fakulti.Ia tela merancang untuk menawarkan
program yang penting dan sesuai untu komuniti, pasaran dan negara. Pada
keseluruhannya kolejmempamerkan pembaikan kualiti berterusan yang baik.
9.2
Perkara yang perlu diberi perhatian:
9.2.1
Perancangan sumber manusia yang teliti.
9.3
Cadangan penambahbaikan:
9.3.1
Merancang sumber manusia dengan lebih teliti.
9.4
Syarat:
Tiada.
Reference:
Al-Madinah
International University
11th
Floor, Plaza Masalam,
No.2,
Jalan Tengku Ampuan Zabedah E/9E,
Section
9, 40100 Shah Alam, Selangor, Malaysia.
TEL:
+603 - 5511 3939 Ext: 404 Fax No: 03 - 5511 3940.
Post a Comment