1.           Other additional information
All materials will be available to the students online.

-
1.           Name of Course  علوم القرآن الكريم
2.           Course Code GUQR5243
3.           Name(s) of academic staff Dr Othman al-Sheikh
4.           Rationale for the inclusion of the course/module in the programme
            Major
This module provides essential understanding of al-Qur`an sciences and help students to understand the al-Qur`an ant its interpretation. This module important especially for post graduate students
5.           Semester and Year offered      1/1
6.           Total Student Learning Time (SLT) Face to Face       Total Guided and Independent Learning
            L = Lecture
T = Tutorial
P = Practical
O= Others
            L      T     P    O    Independent study=70 hours

Total =126
             42   14               
7.           Credit Value
            3
8.           Prerequisite (if any)    None
9.           Objectives:

           To know some of the sciences of Quran that are assigned in the syllabus: The meaning of revealing Quran, its revelations, the reason for the revelation, abrogation, the miracle of Quran, introduction to the rules and the roots of explaining Quran, the indicative meaning in the Quranic text, the seven readings of Quran, the codification of the Holy Quran, the collection of Qur’an, and the translation of the Holy Quran.
           To review the opinions of the scholars in all problems, their deduction, their preferences, and know their methodologies in these sciences.
           To acquire skills and get trained on pondering, citing, stating preference and deducting from the Holy Quran.

أهداف المادة:
           أن يعرف الطالب طرفاً من علوم القرآن المقررة في المنهج: معنى نزول القرآن، تنزّلاته، أسباب النزول، النسخ، إعجاز القرآن، مقدمة في قواعد التفسير وأصوله، دلالة النص القرآني، نزول القرآن على سبعة أحرف، كتابة المصاحف، جمع القرآن، ترجمة القرآن الكريم.
           أن يطّلع على آراء العلماء في كل المسائل، واستدلالاتهم وترجيحاتهم، ويقف على مناهجهم في تقرير تلك العلوم.
           أن يتزود بقدرات، ويتدرب على النظر والاستدلال والترجيح والاستنباط من القرآن الكريم
           
10.         Learning outcomes:
After the completion of this subject, the student will be able to:
           Explain the problems of Ulum al Qur'an that are assigned in this syllabus, the meaning of revealing Quran, its revelations, the reason for the revelation, abrogation, the miracle of Quran, introduction to the rules and the roots of explaining Quran, the indicative meaning in the Quranic text, the seven readings of Quran, the codification of the Holy Quran, the collection of Qur’an, and the translation of the Holy Quran.
           To present the opinions and the citations of the scholars, and know their methodologies in addressing Ulum al Qur'an.
           To deduct from Quran some of the deep meanings of Sharia using his/her skill that qualifies him/her to deduct, state preference, and deduct  in respect to  the studied  scholars’ methodologies.
الثمرة التعليمية:
في نهاية دراسة هذه المادّة يكون الطالب قادراً على أنْ:
           يوضِّح  مسائل علوم القرآن المقررة في المنهج: معنى نزول القرآن، تنزّلاته. أسباب النزول. النسخ. إعجاز القرآن. مقدمة في قواعد التفسير وأصوله. دلالة النص القرآني. نزول القرآن على سبعة أحرف. كتابة المصاحف وجمع القرآن، ترجمة القرآن الكريم..
           يعرض أقوال العلماء واستدلالاتهم، ويعرِّف مناهجهم في تقرير علوم القرآن. 
           يستنبط من القرآن الكريم بعض أسرار الشريعة، لما أصبح لديه من ملكة تؤهّله للنظر والاستدلال والترجيح والاستنباط، على ضوء ما درسه من مناهج أهل العلم.
           
11.         Transferable Skills:
           Be a researcher aware with the al-Qur`an sciences and its issues.
           Be aware of methodology of explanation scholars and their opinions and their deductions
           Developing the skill  that is necessary for application of al-Qur`an sciences
           Developing the skill that is necessary for communicating with society to convey the values of al-Qur`an as a first source of legislation
12.         Teaching-learning and assessment strategy
A variety of teaching and learning strategies are used throughout the course, including:
           Lecture sessions.
           Tutorial sessions
           brainstorming;
           student-Lecturer discussion
           collaborative and co-operative learning;
           Independent study.

Assessment strategies include the following:
           Ongoing quizzes
           Midterm tests
           Performance Assessment (Participation, project, Assigned exercises)
           Lecturer Observation
13.         Synopsis:
            Ulum al Qur'an (their beginning and their codifications), the meaning of the revelation of Quran, its revelations, abrogation, the miracle of Quran, introduction to the rules and roots of the explanation of Quran, the indicative meaning of the Quranic text, the revelation of the seven readings of Quran, the codification, the collection of Qur’an, and the translation of the Holy Qur’an. 
مفردات المادة:
علوم القرآن (نشأته، تدوينه). معنى نزول القرآن، تنزّلاته. أسباب النزول. النسخ. إعجاز القرآن. مقدمة في قواعد التفسير وأصوله. دلالة النص القرآني. نزول القرآن على سبعة أحرف. كتابة المصاحف وجمع القرآن، ترجمة القرآن الكريم.
14.         Mode of Delivery:  Distance Learning (Electronic)
           Lecture sessions
           Tutorial sessions
15.         Assessment Methods and Types:
The assessment for this course will be based on the following:
Coursework                                      50%
Quizzes 10%
Assignments 10%
Interactions through discussion board    10%
Mid-Semester Exam   20%
Final Examination                         .  50%  .
                                                             100%
16.         Mapping of the course/module to the Programme Aims 
            A1    A2   A3
                    
17.         Mapping of the course/module to the Programme Learning Outcomes 
            LO1  LO2 LO3 LO4
                        
18.         Content outline of the course/module and the SLT per topic
            WEEK     Details   SLT
             Total      42   14   70   126
1.           Main references supporting the course:
            محمد بن جرير  الطبري، تفسير  الطبري المسمى جامع البيان في تأويل القرآن، دار الكتب العلمية 2000م.  1    
عماد الدين أبو الفداء إسماعيل ابن كثير ، تفسير القرآن العظيم، دار الكتب العلمية 2000م.                 2     
محمد الأمين الشّنقيطي، أضواء البيان في إيضاح القرآن بالقرآن، دار الكتب العلمية - بيروت 2000م.   3     
1.        
            Additional references supporting the course:
2.         ناصر الدين أبو الخير عبد الله بن عمر البيضاوي، أنوار التَّنزيل وأسرار التَّأويل، مطبعة مصطفى البابي الحلبي 1968 م.
3.         أبو السعود محمد بن محمد بن مصطفي، تفسير أبي السُّعود  المُسمَّي إرشاد العقل السليم الي مزايا القرآن الكريم، المكتبة الحسينية المصرية 1929م.
4.         أبو حيان محمد بن يوسف الأندلسي، البحر المحيط في تفسير القرآن الكريم، دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع 1983م.
5.         محمد جمال الدين القاسمي، تفسير القاسمي المسمى محاسن التأويل، اعتنى به: محمد فؤاد عبد الباقي، دار إحياء الكتب العربية 1960م. 
6.         محمود شلتوت، تفسير القرآن الكريم الأجزاء العشرة الأولى، المجمع العالمي للتقريب بين المذاهب الإسلامية، طهران - إيران 2000م.
7.         محمد رشيد رضا، تفسير المنار، دار الكتب العلمية 1999م.
8.         محمد سيد طنطاوي، التفسير الوسيط، دار نهضة مصر للطباعة والنشر والتوزيع 2000م.
9.         أبو عبد الله بن أحمد الأنصاري القرطبي، الجامع لأحكام القرآن، دار الكاتب العربي للطباعة و النشر 1967م.
10.       أبو الفضل شهاب الدين الألوسي، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسَّبع المثاني، دار إحياء التراث العربي 1985م.
11.       محمد على الشوكاني، فتح القدير الجامع بين فني الرواية والدراية من علم التفسير، دار الكتب العلمية – بيروت 2000م.
12.       صديق بن حسن القنوجي النجاري، فتح البيان في مقاصد القرآن، دار الكتب العلمية – بيروت 1999م.
13.       أحمد الصاوي، حاشية الصاوي على تفسير الجلالين، دار الكتب العلمية 1995م.
14.       محمد علي الصابوني، روائع البيان في تفسير آيات الأحكام، مكتبة الغزالي 1980م.


2.           Other additional information
All materials will be available to the students online.













-
1.           Name of Course  طبقات المفسرين ومناهجهم
2.           Course Code GUQR5274
3.           Name(s) of academic staff Abdel Qader al-Sheikh
4.           Rationale for the inclusion of the course/module in the programme
            Major
This module provides the translations of rank of tafsir scholars, and understand their own methodologies, as it helps students to understand different their lives and methods of interpretation. This module important especially for post graduate students.

5.           Semester and Year offered      1/1
6.           Total Student Learning Time (SLT) Face to Face       Total Guided and Independent Learning
            L = Lecture
T = Tutorial
P = Practical
O= Others
            L      T     P    O    Independent study=91 hours

Total =147
             42   14               
7.           Credit Value
            4
8.           Prerequisite (if any)   
9.           Objectives:
           
           To review the history and the stages of the explanation of Quran, from the time of revelation to the modern age.
           To get acquainted with the sources of Tafsir, its references, the ranks of Mufassireen in every age, and their attitudes.
           Deepen student’s knowledge with Quran so that he/she can have a critical knowledge to the different attitudes of Mufesserin.
أهداف المادة:
           أن يطّلع الطالب على تاريخ التفسير ومراحله، منذ عصر الوحي إلى العصر الحديث.
           أن يتعرف  على مصادر التفسير ومراجعه، وطبقات المفسرين في كل عصر، واتجاهاتهم.
           أن تتعمّق معرفة الطالب بالقرآن الكريم، وتحصل له معرفة ناقدة لشتى اتجاهات المفسرين.
10.         Learning outcomes:
            After completing this subject, the student will be able to:
           Recall the history of explanation and stages of Quran, since Muhammad's times to the modern era.
           Know the ranks of Mufassireen in each era, their writings, and make good use of them.
           Clarify the various trends of Mufassireen, critically looking at them with deep insight, especially at those who have deviant trends, and the contemporary modern schools, in the light of the scientific experience he/she acquired.
الثمرة التعليمية:
في نهاية دراسة هذه المادّة يكون الطالب قادراً على أنْ:
           يذكر تاريخ التفسير ومراحله، منذ العصر النبوي إلى العصر الحديث.
           أن يعرّف طبقات المفسرين في كل عصر، ومؤلفاتهم، ويحسن الاستفادة منها.
           يوضِّح مختلف اتجاهات المفسرين، وينظر فيها بعين الناقد البصير، وبخاصة اتجاهات أصحاب الفِرق، والمدارس الحديثة المعاصرة، على ضوء ما اكتسبه من خبرة علمية فاحصة .
11.         Transferable Skills:
           Be aware of the ranks of explanation scholars and their methodologies and orientations in explanation
           Have the ability to understand their methodologies and books and its application in the explanation of al-Qur`an.
           Developing the skill that is necessary for communicating with society to clarify the various trends of Mufassirin.

12.         Teaching-learning and assessment strategy
A variety of teaching and learning strategies are used throughout the course, including:
           Lecture sessions.
           Tutorial sessions
           brainstorming;
           student-Lecturer discussion
           collaborative and co-operative learning;
           Independent study.

Assessment strategies include the following:
           Ongoing quizzes
           Midterm tests
           Performance Assessment (Participation, project, Assigned exercises)
           Lecturer Observation
13.         Synopsis:
            The definition of the rank, the ranks of Mufassireen, their methodologies from the first hundred years A.H to the modern age. Tafsir during the prophet time, peace and mercy be upon him, his companions and his followers. Tafsir by Ma’thoor (transmitted): its methodology, the most famous scholars who  wrote about it, Mufassireen by opinion: their methodology, their most  famous books, the Mufassireen of Mutazela  , the shia,  Al Kawarj, Sufi and their methodologies in explaining Quran.The philosophic Tafsir, the Fiqhi  Tafsir, the scientific Tafsir,  Tafsir and its  types in the modern age.
مفردات المادة:
تعريف الطبقة. طبقات المفسرين ومناهجهم من المائة الأولى هجرية إلى العصر الحديث. التفسير في عهد النبي -صلى الله عليه وسلم- وأصحابه والتابعين. التفسير بالمأثور: منهجه، وأشهر ما دُوِّن فيه. المفسرون بالرأي: منهجهم وأهم كتبهم. مفسرو المعتزلة والشيعة والخوارج والصوفية ومناهجهم في تفسير القرآن. التفسير الفلسفي والفقهي والعلمي. التفسير وألوانه في العصر الحديث.
14.         Mode of Delivery:  Distance Learning (Electronic)
           Lecture sessions
           Tutorial sessions
15.         Assessment Methods and Types:
The assessment for this course will be based on the following:
Coursework                                      50%
Quizzes 10%
Assignments 10%
Interactions through discussion board    10%
Mid-Semester Exam   20%
Final Examination                         .  50%  .
                                                             100%
16.         Mapping of the course/module to the Programme Aims 
            A1    A2   A3
                    
17.         Mapping of the course/module to the Programme Learning Outcomes 
            LO1  LO2 LO3 LO4
                        
18.         Content outline of the course/module and the SLT per topic
            WEEK     Details   SLT
                   
L
           
T
            Indep.     Total
       WEEK 1

Post a Comment

أحدث أقدم