موضوع عن ذكريات الطفولة بالسويدي


قصة عن الطفولة قصيرة

موضوع تعبير عن ذكريات الطفولة

موضوع عن الطفولة

ذكريات الطفولة المضحكة

تعبير عن طفولتي باللغه العربية

ذكريات الطفولة في المدرسة

 

 موضوع باللغة السويدية

موضوع عن العمل باللغة السويدية

كيف تكتب موضوع باللغة السويدية 2

موضوع عن الشتاء باللغة السويدية

موضوع سويدي عن العطلة

سلسلة المواضيع السويدية

موضوع عن العطلة الصيفية باللغة السويدية

موضوع عن تعلم اللغة السويدية

موضوع سويدي عن رحلة

 

Barndomsminnen

1-

 

Jag blev sjuk ... en av de mindre, men smittsamma sjukdomarna ... var det vattkoppor? röda hund? I mitt rum, lite mörkt av ett stort träd, med en dörr ut mot mammas, ligger jag i min lilla säng mot bakväggen, jag erkänner att jag har mycket feber när jag är närvarande ... de aldrig misslyckas med att vara där när min kropp, mitt huvud brinner ... små killar som oändligt spelar sandsäckar, sand flyter, spiller överallt, de spelar om och om igen, jag vet inte varför dessa högar med sand och de små gnomernas agitation skrämmer mig så mycket, jag vill stoppa dem, jag vill skrika, men de kan inte höra mig, jag kan inte uttala riktiga skrik.

När febern har sjunkit kan jag sitta i min säng ... En hembiträde som skickas av min moster gör hushållsarbetet, gör om min säng, tvättar mig, kammar håret, ger mig att dricka, matar mig ...

Mamma är där också, men jag ser henne bara sitta vid bordet och skriva på stora vita sidor som hon numrerar med stora siffror, som hon täcker med sin stora handstil, som hon kastar förbi. jorden när den fyllde dem. Eller mamma sitter i en fåtölj och läser ...

Nathalie Sarraute, barndom

 

 

 

 

 

2-

Jag kan inte sova ensam ... Jag tittar under min säng hela tiden innan jag går och lägger mig. Jag är för rädd för monster som gömmer sig där, så jag glider in i min systers säng. Jag är rädd. De förblir dolda så länge ljuset är tänt ... När det är avstängt kastar en upplyst trädgren skuggor som gör att monsteret kan röra sig.

 

 

 

 

 

3 -

 

Det är sommar, det måste vara runt 17:00 Medan min mamma läser tyst vid poolen, stänker jag glatt runt i den, det har pågått ganska länge. Ungefär en timme senare kommer jag ut ur vattnet. Jag känner mig hungrig och bestämmer mig för att äta några kakor som min mormor älskar att laga för mig. Så snart kakan öppnas, lockad av sockerlukt, virvlar två getingar runt mitt huvud. Med mina händer försöker jag förgäves att skjuta bort dem, trots min mammas rekommendationer som säger att de kommer att gå iväg på egen hand, att vi inte får provocera dem. Så jag bestämmer mig för att ge upp och tackla mina bakverk.

Efter några minuter kittlar lite stickningar i halsen. När jag når min hand för att ta bort förlägen känner jag mig plötsligt som en nål som kommer in i min hud, jag ger ett litet skrymtande gråt och min mamma springer genast mot mig. Eftersom jag är allergisk mot geting, börjar halsen svälla och temperaturen stiger, jag kvävs nästan.

Min mamma, halvt i panik, bestämmer sig för att ta mig till akutmottagningen och under resan lade hon ner en handske som hon hade halkat under isvatten för att få ner febern. Vi anländer till akuten, en läkare och två sjuksköterskor tar hand om mig och tar mig till ett rum.

"Allt är bra min brud, vi ska ta bort giftet från dig och få ner denna feber", lugnar min mamma och strök mitt hår. Jag ser en sjuksköterska komma med en spruta.

Jag är rädd. Vad kommer att hända med mig? Kommer jag att ha ont? Ska jag vakna? Sjuksköterskan injicerar mig med ett bedövningsmedel och mina ögonlock börjar bli tunga. Det är det, jag somnar.

När jag vaknar brinner halsen lite men värmen krossar mig inte längre på grund av febern, jag har till och med lite frossa. Till vänster sitter min mamma och håller i min hand. "Du ser min älskling, allt gick bra". Min mamma förklarar för mig att giften togs bort med en spruta och febern sjönk av sig själv.

 

 

Post a Comment

Previous Post Next Post