1. Main
Reference:
محمد بن جرير
الطبري، تفسير الطبري المسمى جامع
البيان في تأويل القرآن، دار الكتب العلمية 2000م. 1
عماد الدين أبو الفداء إسماعيل ابن كثير، تفسير القرآن
العظيم، دار الكتب العلمية 2000م. 2
محمد الأمين الشّنقيطي، أضواء البيان في إيضاح القرآن
بالقرآن، دار الكتب العلمية - بيروت 2000م. 3
2. Additional
Reference:
ناصر الدين أبو الخير عبد الله بن عمر البيضاوي، أنوار
التَّنزيل وأسرار التَّأويل، مطبعة مصطفى البابي الحلبي 1968 م. 1
أبو السعود محمد بن محمد بن مصطفي، تفسير أبي
السُّعود المُسمَّي إرشاد العقل السليم
الي مزايا القرآن الكريم، المكتبة الحسينية المصرية 1929م. 2
أبو حيان محمد بن يوسف الأندلسي، البحر المحيط في تفسير
القرآن الكريم، دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع 1983م. 3
محمد جمال الدين القاسمي، تفسير القاسمي المسمى محاسن
التأويل، اعتنى به: محمد فؤاد عبد الباقي، دار إحياء الكتب العربية 1960م. 4
محمود شلتوت، تفسير القرآن الكريم الأجزاء العشرة
الأولى، المجمع العالمي للتقريب بين المذاهب الإسلامية، طهران - إيران 2000م. 5
محمد رشيد رضا، تفسير المنار، دار الكتب العلمية 1999م. 6
محمد سيد طنطاوي، التفسير الوسيط، دار نهضة مصر للطباعة
والنشر والتوزيع 2000م. 7
أبو عبد الله بن أحمد الأنصاري القرطبي، الجامع لأحكام
القرآن، دار الكاتب العربي للطباعة و النشر 1967م. 8
أبو الفضل شهاب الدين الألوسي، روح المعاني في تفسير
القرآن العظيم والسَّبع المثاني، دار إحياء التراث العربي 1985م. 9
محمد على الشوكاني، فتح القدير الجامع بين فني الرواية
والدراية من علم التفسير، دار الكتب العلمية – بيروت 2000م. 10
صديق بن حسن القنوجي النجاري، فتح البيان في مقاصد
القرآن، دار الكتب العلمية – بيروت 1999م. 11
أحمد الصاوي، حاشية الصاوي على تفسير الجلالين، دار
الكتب العلمية 1995م. 12
محمد علي الصابوني، روائع البيان في تفسير آيات الأحكام،
مكتبة الغزالي 1980م. 13
3. Other
additional information
All materials will be available to the students
online.
-
1. Name
of Course اختلاف القراءات وأثره في التفسير
2. Course
Code GUQR5343
3. Name(s)
of academic staff Dr. Ahmed Nabeeh
al-Makkawi
4. Rationale
for the inclusion of the course/module in the programme
Major
This module provides readings of science and the
differences therein and its impact on the interpretation, it helps students
understand the various readings and the impact of differences in
interpretation. This module important especially for post graduate students.
5. Semester
and Year offered 3/2
6. Total
Student Learning Time (SLT) Face to Face Total Guided and Independent Learning
L =
Lecture
T = Tutorial
P = Practical
O= Others
L T P O Independent
study=70 hours
Total =126
42 14
7. Credit
Value
3
8. Prerequisite
(if any)
9. Objectives:
• Training
the student on knowing the relation between the readings and the explanation of
Quran.
• Instructing
the student that the readings are a source of the explanation of Quran.
• Instructing
the student about the role of the readings in illustrating the explanatory
meanings and pointing out that the difference among the readings is a source of
variety and it is not a source of clash.
أهداف المادة:
• تدريب الطالب على معرفة العلاقة بين القراءات
والتفسير.
• تعريفه أن القراءات مصدر من مصادر التفسير.
• تفهيم الطالب دور القراءات في بيان المعاني
التفسيرية وأن الاختلاف في القراءات اختلاف تنوع لا تضاد.
10. Learning
outcomes:
After completing this subject, the student will be
able to :
• Realize
that the Quranic readings are a way of explaining Quran by following what was
repeatedly stated by the prophet and his companions.
• Know,
from studying this subject, how to identify the miraculous nature of Quran in
terms of its style and phrasing.
• To
conclude, through this study, that the different readings have an effect on
expanding the explanatory meanings of Quran, and identify the most famous and
important books of explaining Quran that much refereed to and illustrated these
readings.
الثمرة التعليمية:
في نهاية دراسة هذه المادّة، يكون الطالب قادراً على أنْ:
• يدرك أن القراءات القرآنية ضربا من ضروب
التفسير بالمأثور.
• يعرف من خلال دراسة هذه المادة كيفية الوقوف
على وجوه إعجاز القرآن في أسلوبه ونظمه
.
• يستنتج من
خلال هذه الدراسة أن اختلاف القراءات له أثر في توسيع المعاني التفسيرية مع
الوقوف على أهم وأشهر كتب التفسير إيرادا
للقراءات وبيانها.
11. Transferable
Skills:
• Be aware
with the different readings, and its importance, and the relationship between
them and the interpretation, and its impact on the interpretation.
• Be able
to expand the meanings of interpretative or remove problematic in sign of the
differences Readings
• Developing
the skill that is necessary for communicating with society to explain the
interpretation of al-Qur`an based on different readings.
12. Teaching-learning
and assessment strategy
A variety of teaching and learning strategies are used
throughout the course, including:
• Lecture
sessions.
• Tutorial
sessions
• brainstorming;
• student-Lecturer
discussion
• collaborative
and co-operative learning;
• Independent
study.
Assessment strategies include the following:
• Ongoing
quizzes
• Midterm
tests
• Performance
Assessment (Participation, project, Assigned exercises)
• Lecturer
Observation
13. Synopsis:
Defining
the Al Tawjeeh (guidance) ,al Tafsir (explanation) and taweel (interpretation)
of Quran and the relation between them , the attitude of the scholars of explaining Quran toward the readings, the
differences of the readings in terms of Grammar and its effect on illustrating
the explanatory meaning, the differences among the readings in terms of their
eloquence and their effect on the explanation of Quran, the readings and their
effect on expanding the explanatory meaning and removing any type of contradictions.
مفردات المادة:
تعريف التوجيه والتفسير والتأويل والعلاقة بينهم - موقف
المفسرين من القراءات - اختلاف القراءات وأثرها في آيات الأحكام - اختلاف القراءات
إعرابيا وأثر ذلك على التفسير - اختلاف القراءات صرفيا وأثر ذلك على بيان المعنى
التفسيري - اختلاف القراءات بلاغيا وأثر ذلك على التفسير- القراءات وأثرها في
توسيع المعنى التفسيري أو إزالة الإشكال.
14. Mode
of Delivery: Distance Learning
(Electronic)
• Lecture
sessions
• Tutorial
sessions
15. Assessment
Methods and Types:
The assessment for this course will be based on the
following:
Coursework 50%
Quizzes 10%
Assignments 10%
Interactions through discussion board 10%
Mid-Semester Exam 20%
Final Examination . 50% .
100%
16. Mapping
of the course/module to the Programme Aims
A1 A2 A3
17. Mapping
of the course/module to the Programme Learning Outcomes
LO1 LO2 LO3 LO4
18. Content
outline of the course/module and the SLT per topic
WEEK Details SLT
L
T
Indep. Total
WEEK 1 تعريف التوجيه والتفسير والتأويل والفرق بينها.
• فائدة التوجيه وعلاقته بالتفسير.
• موقف المفسرين من القراءات القرآنية.
• أحوال اختلاف القراءات وفوائد تعددها. 3 1 5 9
WEEK 2 اختلاف القراءات في آيات الأحكام وأثر ذلك.
• الأثر المترتب على اختلاف "واتخذوا من
مقام إبراهيم مصلى".
• الأثر المترتب على قراءة "لامستم".
• النهي عن مضارة الزوجين بالولد.
• أثر القراءات في الواجب في طهارة الرجلين. 3 1 5 9
WEEK 3 اختلاف القراءات إعرابيا وأثر ذلك على التفسير.
• الأثر التفسيري بين الرفع والنصب والجر
والجزم.
• أثر القراءات في أثبات لام الجر وحذفها وبيان
ذلك تفسيريا. 3 1 5 9
WEEK 4 اختلاف القراءات صرفيا.
• أثر ذلك على بيان المعنى التفسيري.
• اختلاف الصيغ وأثر ذلك على التفسير.
• أثر تغاير القراءات بين أنواع الكلمات وبيان
ذلك في التفسير. 3 1 5 9
WEEK 5 اختلاف القراءات بلاغيا وأثر ذلك على التفسير.
• اختلاف القراءات بين التنكير والتعريف.
• اختلاف القراءات بين التذكير والتأنيث 3 1 5 9
WEEK 6 أثر اختلاف القراءات في حروف المعاني.
• أثر اختلاف القراءات في تنوع الأساليب وصلة
ذلك بالتفسير.
• تغاير القراءات بين الإخبار والاستفهام. 3 1 5 9
WEEK 7 أثر القراءات بين أسلوب الإخبار والنهي.
• تغاير القراءات بين تاء الخطاب وياء الغيبة
وأثر ذلك في إثراء المعنى التفسيري.
• تغاير القراءات بين تاء المخاطب وتاء المتكلم
وأثر ذلك على المعنى التفسيري. 3 1 5 9
WEEK 8 الإيجاز وأسراره في القراءات وأثر ذلك على التفسير.
• القراءات وأسرار الالتفات وبيان ذلك على
المعنى.
• اختلاف القراءات بين اللفظي والمعنوي. 3 1 5 9
WEEK 9 الأثر المترتب على التقديم والتأخير.
• القراءات وأثرها التفسيري في المحسنات
البديعية.
• القراءات والتجريد وأثر ذلك في التفسير. 3 1 5 9
WEEK 10 تضمين القراءات وأثره في التفسير.
• الفصل بين المتضافين وأثر ذلك في المعنى.
• تغاير القراءات الإضافة والوصف وأثر ذلك في
المعنى. 3 1 5 9
WEEK 11 • الأثر التفسيري بين ما قريء مصروفا وغير
مصروف.
• تغاير القراءات من صيغة مبالغة إلى صيغة
مبالغة أخرى وأثر ذلك على بيان المعنى. 3 1 5 9
WEEK 12 القراءات وأثرها في الظواهر اللغوية والصوتية.
• بيان ذلك على المعنى التفسيري.
• القراءات وتعدد اللغات واللهجات وأثر ذلك في
بيان المعنى التفسيري. 3 1 5 9
WEEK 13 فائدة الإمالة في بيان المعنى التفسيري.
• القراءات وأثرها على المعنى التفسيري.
• القراءات وأثرها في توسيع المعنى. 3 1 5 9
WEEK 14 • القراءات وأثرها في توضيح وإزالة الإشكال في
بعض الآيات.
أثر اختلاف القراءات الشاذة في التفسير.
• القراءات التفسيرية في كتب التفسير.
• موقف المفسرين من القراءات الشاذة. 3 1 5 9
Total
42 14 70 126
19. Main
Reference:
1. عبد الكريم إبراهيم صالح، الإعجاز في تنوع
وجوه القراءات، دار المحدثين 2007.
2. صبري عبد الرؤوف محمد، أثر اختلاف القراءات
في الفقه الإسلامي، أضواء السلف 1997م.
3. عبد الله بن مسلم بن قتيبة الدنيوري، تأويل مشكل القرآن، تحقيق: سيد أحمد صقر، المكتبة العلمية - بيروت 1981م
20. Additional
Reference:
عبد الرحمن بن إسماعيل بن إبراهيم أبو القاسم المقدسي،
إبراز المعاني من حرز الأماني في القراءات السبع للإمام الشاطبي، مصطفى البابي
الحلبي 1349هـ. 1
أحمد البنا الدمياطي،
إتحاف فضلاء البشر في القراءات الأربعة عشر، بتحقيق: شعبان محمد إسماعيل، عالم الكتب
1407هـ. 2
محمد الطاهر بن عاشور، التحرير والتنوير، دار إحياء
التراث العربي 2000م. 3
عبد الكريم بن محمد الحسن بكار، أثر القراءات السبع في
تطور التفكير اللغوي، دار القلم 1990م. 4
مصطفى سعيد الخن، أثر الاختلاف في القواعد الأصولية في
اختلاف الفقهاء، مؤسسة الرسالة 1985م. 5
محمد بن يوسف بن حيان، البحر المحيط في تفسير القرآن
الكريم، مطبعة السعادة - مصر 1328هـ. 6
جلال الدين السيوطي، الأكليل في استنباط التنزيل، دار
الكتب العلمية - بيروت 7
وهبة الزحيلي، التفسير المنير في العقيدة والشريعة
والمنهج، دار الفكر 1991م. 8
مصطفى عبد السلام أبو شادي، الحذف البلاغي في القرآن
الكريم، مكتبة القرآن – القاهرة 1993م. 9
أحمد بن عبد النور المالقي، رصف المباني في شرح حروف
المعاني، تحقيق: أحمد محمد الخراط،
مطبوعات مجمع اللغة العربية - دمشق 1975م 10
حامد عبد الفتاح البالوي، زبدة العرفان في وجوه القرآن،
سندة - تركيا 1312هـ. 11
21. Other
additional information
All materials will be available to the students
online.
-
1. Name
of Course الإعجاز العلمي في القرآن
2. Course
Code GUQR5313
3. Name(s)
of academic staff Dr. Ahmed Muhammed
al-Sankari
4. Rationale
for the inclusion of the course/module in the programme
Major
This module provides the essential understanding of
the scientific miracles in the al-Qur`an as it helps students to understand in
the al-Qur`an. This module important especially for post graduate students.
5. Semester
and Year offered 4/2
6. Total
Student Learning Time (SLT) Face to Face Total Guided and Independent Learning
L =
Lecture
T = Tutorial
P = Practical
O= Others
L T P O Independent
study=70 hours
Total =126
42 14
7. Credit
Value
3
8. Prerequisite
(if any)
9. Objectives:
• Giving
the student the knowledge of the verses of Quran which referred to the universe
and many of its components (the earth and the heavens), including all the
animate and inanimate creatures, and the different cosmic phenomena.
• Instructing
the student about the scientific miracle of Quran and the required rules to
deal with this aspect.
• Enabling
the student to differentiate between the scientific miracle and the scientific
explanation of Quran.
أهداف المادة:
• إكساب الطالب معرفة في آية القرآن الكريم
أشار في عدد من آياته إلى الكون وإلى العديد من مكوناته "السموات
والأرض" وما بكل منها من صور الأحياء والجمادات والظواهر الكونية المختلفة.
• تعريف الطالب الإعجاز العلمي للقرآن والضوابط
اللازمة للتعامل مع قضية الإعجاز العلمي للقرآن.
• إعطاءه القدرة على التفريق بين الإعجاز
العلمي والتفسير العلمي.
10. Learning
outcomes:
After completing this subject, the student will be
able to :
• Realize
that the universe is classic evidence that Allah is the creator.
• Know
that the Holy Quran and the universe are the two sources of the religious and
scientific facts and there is no clash between two true facts whose source is
one and there is no argument about truth. Accordingly, there is no clash
between science and religion.
• Deduct
from the different ways of guidance in Quran: the Quranic guidance in the
horizon and Human beings.
الثمرة التعليمية:
في نهاية دراسة هذه المادّة، يكون الطالب قادراً على أنْ:
• يدرك الكون
ناطق بخالقية الله سبحانه وتعالى.
• يعرف أن القرآن الكريم والكون لنا مصدرا
الحقائق الدينية والعلمية ولا يتصور تصادم
حقين مصدرها واحدا وتصادم الحق مع نفسه ومن ثم فلا تصادم من الدين والعلم.
• يستنتج من وجوه الهداية في القرآن: الهداية
القرآنية في الآفاق والأنفس.
11. Transferable
Skills:
• Be aware
of the meaning of the scientific miracles, and its importance and the necessary
frames to deal with it.
• Be able
to differentiate between scientific miracles and its aspects and the scientific
interpretation and inferred Allah creation
• Be able
to deduct scientific fact and reality of
cultural
• Developing
the skill that is necessary for communicating with society to explain the
al-Qur`an based on scientific miracles.
12. Teaching-learning
and assessment strategy
A variety of teaching and learning strategies are used
throughout the course, including:
• Lecture
sessions.
• Tutorial
sessions
• brainstorming;
• student-Lecturer
discussion
• collaborative
and co-operative learning;
• Independent
study.
Assessment strategies include the following:
• Ongoing
quizzes
• Midterm
tests
• Performance
Assessment (Participation, project, Assigned exercises)
• Lecturer
Observation
13. Synopsis:
The
meaning of the scientific miracle, defining the scientific miracle of Quran,
the required rules to deal with the issue of the scientific miracle of Quran,
the difference between the scientific miracle and the scientific explanation,
and the verse : “Did those who disbelieved not see that the skies/space and the
earth/Planet Earth, they were joined” ( Al Anbeya,35), the expansion of the
universe is an evidence for the huge explosion
: the remnants of the cosmic
radiation is an evidence for the
huge explosion ,Quran and the issue of the creation of the heavens and the
Earth.
مفردات المادة:
معنى الإعجاز القرآني – تعريف الإعجاز العلمي
للقرآن-الضوابط اللازمة للتعامل مع قضية الإعجاز العلمي للقرآن - الفرق بين
الإعجاز العلمي والتفسير العلمي - قوله تعالى: {أولم يرا الذين كفروا أن السموات
والأرض كانتا رتقا} (الأنبياء: 35) توسع
الكون دليل على الانفجار العظيم.بقايا الإشعاع الكوني دليل على الانفجار
العظيم-القرآن الكريم وخلق السموات والأرض.
14. Mode
of Delivery: Distance Learning
(Electronic)
• Lecture
sessions
• Tutorial
sessions
15. Assessment
Methods and Types:
The assessment for this course will be based on the
following:
Coursework 50%
Quizzes 10%
Assignments 10%
Interactions through discussion board 10%
Mid-Semester Exam 20%
Final Examination . 50% .
100%
16. Mapping
of the course/module to the Programme Aims
A1 A2 A3
17. Mapping
of the course/module to the Programme Learning Outcomes
LO1 LO2 LO3 LO4
18. Content
outline of the course/module and the SLT per topic
WEEK Details SLT
L
T
Post a Comment