Unit 1                    LEARNING TOOLS             Lesson 1+2

-   Discussion   -

1-   How many units are there in the book?
……………………………………………..
2-   Do you own a dictionary?
………………………………………………
3-   Why is knowing the alphabets important when using a dictionary?
……………………………………………………

-  New Vocabulary  -

dictionary (n.)


skill(n.)

own (v.)

guide words

entry word

pronunciation(n.)

part of speech

definition(n.)

sentence(n.)

alphabetical order

alphabets(n.)




-  Dictionary skills  -                                                         مهارات استخدام القاموس               

القاموس وهو افضل وسيلة للبحث عن الكلمات المراد معانيها و هو دائما مرتب ترتبا أبجديا بحيث يسهل عملية الوصول للكلمة المطلوبة بأسرع وقت و أقل جهد.

يتكون القاموس من ستة أجزاء رئيسية و هي:
1- Guide words:                                                                الكلمات المرشدة
هذه الكلمات دائماً تكون في أعلى الصفحة و تدلنا على أول كلمة في الصفحة و آخرها.
مثال :                                                                    discuss / disenchanted
كلمة discuss وهي أول كلمة في هذه الصفحة ترتيباً أبجدياً و كلمة enchanted  هي آخر كلمة في الصفحة نفسها.

2- Entry word:                                الكلمة المدخلة
وهي الكلمة المطلوبة و التي نبحث عن معناها أو ترجمة.

3- Pronunciation:                          النطق
و هو طريقة نطق الكلمة ودائما يوضع بين شرطتين مائلتين

4- Part of speech:                          نوع الكلمة
وهذا الجزء يوضح نوع الكلمة سواء v. فعل   أو n. اسم أو adj. صفة أول أي كان

5- Definition:                                   التعريف/ المعنى
وهذا هو المراد معرفته والتوصل إليه وهو معنى الكلمة و ترجمتها

6- Sentence                                    جملة مثال
وفي هذا الجزء مثال توضيحي للكلمة و طريقة استخدامها في سياق جملة

Read the sample entry then answer the questions :
clean    /   clip
climate / klaimet/ n. 1- The regular pattern of weather condition. Britain has a temperate climate.   2- The general attitude or feeling. The current climate of political climate.

1. The guide words are  ………………………………
2. The entry word is ……………….………..
3. How many syllables are there?                ……………….………..
4. What part of speech is the entry word?    ……………….………..
5. How many definitions are there?              ……………….………..
* الكلمات في القاموس مرتبة ترتيباً أبجدياً لكي يسهل الوصول إليها عند البحث.

* Put the following words in the correct alphabetical order:
         1-               reading                 reason                  real
         2-           sleeping                slave                    slang

* Use the dictionary to look up the following words:
Shiny          (        ) ……..…….…..
Sacrifice      (        ) …………..……
Jackpot       (        ) ………………..

Unit 1                    LEARNING TOOLS             Lesson 3+4

New Vocabulary  -
need (v.)


important (adj.)

hard (adj.)

summarize (v.)

graphic organizer

plan (n.) ( v.)

review (v.)




Future المستقبل

Grammar  -
المستقبل : يستخدم للتعبير عن الأفعال المخطط لها مسبقا و المتوقع حدوثها مستقبلاً.
و له طريقتين : 1- باستخدام الفعل المضارع المستمر                 2- باستخدام "going to"

1 - Future with " Present continuous "
" المستقبل باستخدام الفعل المضارع المستمر "
صيغته :
الفاعل è  الفعل المساعد       è الفعل + ing è next week, tomorrow,  on Friday
He , She , It       è  is
                       I  è  am      reading è next Monday.
You , we , they  è  are

ملاحظة / في حالة المستقبل باستخدام المضارع المستمر يجب وضع كلمات تدل على المستقبل مثل
         Tomorrow , next week , next Sunday , on Friday


Examples :  أمثله
- I am studying English next week.             أنا سوف أدرس اللغة الانجليزية الأسبوع القادم
- He is visiting his sister tomorrow.            هو سوف يزور أخته غداً.

Exercise : تمرين
         * Use " present continuous "
1-   The man ………………….….……………… ( leave ) the room tomorrow.
2-   We ………………….….……………… ( travel ) to Makkah on Tuesday.

2 - Future with " going to  "
المستقبل باستخدام " going to "
الصيغة :
الفاعل  è  الفعل المساعد    è   going to è   الفعل بدون إضافات ( التصريف الأول )
He , she , it           è is
         I                  è am           going to è     الفعل بدون إضافات ( التصريف الأول )               
You , we , they      è are
Examples:أمثلة 
1-   I am going to swim .               أنا سوف أسبح.
2-   You are going to win.              أنت سوف تربح.

Exercise : تمرين 
1-   They ………………………… ( read ) the Holy Qura'an.
2-   He ……………………. ( discuss ) the plan.
Flèche droite: Affirmative       الإثبات 

He is studying English tomorrow.
They are going to study English tomorrow
Flèche droite: Negative           النفي 

He is not studying English tomorrow.
They are not going to study English tomorrow
Flèche droite: Make question  تكوين سؤال 

         Is he studying English tomorrow?
Are they going to study English tomorrow?

Flèche droite: The Answers
الإجابات 
                  Yes, he is.
                  Yes, they are.
                 
                  No, he is not.
                  No, they are not.

















Unit 2                  Making Plans              Lesson 1+2

-   Discussion   -

1-   What do people usually plan for?
…………………………………………………………………………………………………….
2-   Are people that plan ahead more successful?
…………………………………………………………………………………………………….
3-   What will you do tomorrow?
…………………………………………………………………………………………………….

New Vocabulary  -

الكلمة
معناها

الكلمة
معناها
ahead(adv.)

successful(adj.)

weekend(n.)

planner(n.)

probably(adv.)

think(v.)


Grammar  -
3 - Future with " will "
" المستقبل باستخدام  will "
* يستخدم للتعبير عن الأفعال المستقبلية التي قررنا القيام بها في نفس زمن الكلام ( قرار سريع ) بدون تخطيط مسبق أو للتعبير عن أشياء متوقع حدوثها مستقبلاً.
الصيغة :
الفاعل    è  will  è الفعل بدون إضافات ( التصريف الأول )
- I will swim.
- The car will crash.

Exercise: تمرين
1-   I …………………………..……….. ( answer ) the phone.
2-   The student …………………………..……….. ( write ) his homework.

Unit 2                         Lesson 2

الكلمة
معناها

الكلمة
معناها
arrange(v.)

take(v.)

abroad(adv.)

trip(n.)

the museum(n.)

career(n.)

picnic(n.)

course(n.)

holiday(n.)

suggest(v.)







Lesson 3                     Making suggestions تكوين جمل اقتراحات

Grammar  -

Flèche droite: Why don't we  لماذا لا..
Let's  دعنا / هلا
 

         الفعل بدون إضافات
         Go , drink , swim
        


Flèche droite: What about … ?
How about … ?
 

         الفعل  + ing
         Going , drinking , swimming



القبول
 
         That's a good idea.
                             I'd love to
         Sounds great


         It's a good idea but ….
الرفض
 
         I don't think I can ….
         I'd love to but ……
         I'm sorry , I am busy.

Exercise :  تمرين
1-  ( go to the mosque together ) …………………………………………………… (Suggest )
  …………………………………………………………………………...………………………    ( Accept )
2- …………………………………….…………………………using the computer?       ( Suggest )
……………………………………….…………………………………………………………….    ( Refuse , give an excuse )

Post a Comment

Previous Post Next Post