تعبير
برجراف مقال نبدة سيرة انشاء تقرير موضوع برزنتيشن
فقرة
،بحث كامل نبذة عن العالم قصة حياة معلومات بالانجليزي
من هو مؤلفات انجازات فلسفة بحث جاهز باللغة الانجليزية علماء عرب .. أبرز كتب ومؤلفات The story
بحث نشأة
وحياته علوم العلوم الفلكية علم الأحياء
علم النبات الفلسفة ومترجم موضوع انجليزي
عن عالم مشهور موضوع انجليزي عن العالم معلومات
مختصرة موضوع تعبير عن شخص مشهور بالانجليزي قصير تعبير عن قدوتي معلومة عن مختصرة
الكتب
انجازات وفاة مسيرته حياته علمه تلامذته
ابن خلدون
هو عبد الرحمن بن محمد، ابن خلدون أبو زيد، ولي الدين الحضرمي الإشبيلي (1332 -
1406م، ولد في تونس وشب فيها وتخرّج من جامعة الزيتونة، وليَ الكتابة والوساطة بين
الملوك في بلاد المغرب والأندلس ابن خلدون مؤرخ من شمال أفريقيا، تونسي المولد أندلسي
حضرمي الأصل، كما عاش بعد تخرجه من جامعة الزيتونة في مختلف مدن شمال أفريقيا، حيث
رحل إلى بسكرة وغرناطة وبجاية وتلمسان
ابن خلدون بحث مؤلفات
ابن خلدون كتب من هو ابن خلدون وفاة محمد بن خلدون
الحضرمي ابن خلدون اقوال نشأة
ابن خلدون العلمية تأسيس ابن خلدون لعلم الاجتماع
مقدمة
ابن خلدون مؤسس علم الإجتماع
عالم مسلم
Ibn Khaldoun the educator
The genius of this man does not stop there.
Indeed Ibn Khaldoun deals in his book of human rights, Vincent Monteil says:
"It will not be surprising to meet, under the pen of Ibn Khaldoun, the
expression of conceptions or institutions that the world Muslim had put them in
honor before ours ", such as" the rules concerning the war, the
non-combatants (the civilians), the prisoners, the truces, elaborated in ground
of Islam of the seventh century in the thirteenth century, or the matters
relating to the exercise of justice ". Our historian highlights the noble
values on which the Arab-Muslim civilization was built. Our
civilization is pioneering in the respect of human rights, as the historian
Edmond Roulbath says, qualifying these actions as "silent respect for
human rights". We should then be
proud of these values and make a
strong commitment to spreading our values in our
countries.
Ibn Khaldoun deals with education. I find it
very interesting to rewrite the following quotations, taken from the first
article published in Roots, and which illustrate his critical thinking and the
modernity of his thinking
اللإبتعاد عن الإستبداد في التأديب حتى لا تكسل
النفس في إكتساب الفضيلة و الجميلة
"Authoritarian behavior in education is
at the source of laziness and mental handicap in the acquisition of values and knowledge"
"من كان
مرباه بالعسف و القهر. . . سطا به القهر و ضيق على النفس في إنبساطها و ذهب بنشاطها.
. . و حمل على الكذب و الخبث "
"The one educated by violence loses
creative sense, loses all activity of mind and sinks into lies and
delinquency".
"إتباع
وسائل التوضيح الحسية حتى يستولي على الغايات العلمية"
"The objectives of any teaching /
learning act are achieved through the use of didactic materials and the
realization of scientific concepts"
". . . ملكة
التصرف بفتق اللسان بالمناظرة والمناورة و المحاورة في العلم
"The development of skills is achieved
through discussion, collective learning and the resolution of cognitive
conflicts through co-learning"
"استنباط
الجزئيات من الكليات"
"The use of the inductive method as an
educational approach"
Ibn Khaldoun even mentioned the question of
cultural globalization by asserting
"المغلوب
مولع أبدا بالإقتداء بالغالب في شعاره و زيه و نحلته و سائر أحواله و عوائده"
"The loser identifies with his victor in
his behavior, his traditions, his values and his
culture" (the defeated is often a
person, a people, a nation or a civilization)
Such was the considerable contribution of Ibn
Khaldoun. This brief autobiography proves well, I hope, that the Arab-Muslim
culture has given birth to people who have influenced human thought and
identify with these characters is only a humble recognition of what it have
done for our culture. An effort of production and excellence is required of
each individual belonging to our civilization in order to make possible a new
rebirth. And as Ibn Khaldoun affirmed that a civilization persists it must bet
on the reproduction of the elites "صناعة
القادة".
إرسال تعليق